kreatywnoscdziecka.pl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Drukowanie
Duży format
Edukacja
Edukacja artystyczna
Formy przestrzenne
Kolaż
KREATYWNY DOM
Lepienie
Malowanie
Malowanie w akcji
Natura
O kreatywności
Ozdoby
Rozwój dziecka
Rysowanie
Sensoplastyka
Sztuka dziecka
Taniec
WIEDZA
Wycinanie
ZABAWY
Zajęcia plastyczne

O blogu

Czy chciałabyś/chciałbyś prowadzić twórcze życie i kreatywny dom, który inspiruje członków rodziny, zbliża, wywołuje radość i wyzwala ich potencjał? Być może uważasz, że do tego potrzebne są specjalne geny, umiejętności i dużo pieniędzy? Może jednak wolisz brać sprawy w swoje ręce i czujesz (lub nawet może już wiesz), że gdzie indziej diabeł jest pogrzebany, a kreatywność rozwija się tam, gdzie jest na nią przestrzeń?

Jestem przekonana, że bycie człowiekiem kreatywnym to bycie człowiekiem szczęśliwym – otwartym, spokojnym wewnętrznie, świadomie dokonującym wyborów, wytrwałym i wolnym. Tak samo jestem przekonana, że przyszłe pokolenie potrzebuje tych umiejętności jeszcze bardziej niż my, gdyż czeka ich życie w jeszcze bardziej złożonym i pędzącym świecie. Nie chodzi o to, aby się do niego dostosować, ale o to, by znaleźć w nim świadomie miejsce dla siebie.

Kreatywność Dziecka - O blogu

Jak więc wspierać dzieci, by były szczęśliwe i kreatywne?

Pozwolić im zachować swoją wrodzoną ciekawość świata, spontaniczność i naturalną kreatywność. Łatwo powiedzieć… Trudniej zrobić… 🙁 Bo trzeba wtedy nie raz samemu/samej się rozwijać, towarzysząc im w dorastaniu. Wprowadzać krok po kroczku zmiany w codzienne życie – nowe postawy, nawyki i nowe zabawy.

Chcę Cię zachęcić do podjęcia tego wyzwania, szczególnie gdy domowe życie staje się pasmem obowiązków i wymagań. Nie martw się, też się czasem na tym łapię i … otrząsam, bo jednak przecież ci, których kochamy są najważniejsi oraz … nasze szczęście… Twórcze i szczęśliwe życie wymaga jednak wyrwania się z rutyny, zerwania z „idealnym obrazkiem” domu, siebie i dziecka, zaprzestania porównywania się i tracenia energii na to, co myślą inni. Są tacy, którzy nawet nie zdejmą butów, by pochodzić boso po trawie, albo krępuje ich spacer z dzieckiem, które znalazło pięknego, wielkiego badyla. Uwolnienie się od tych ograniczeń, wdrożenie nowych nawyków i postaw często wymaga czasu i zachodzi, stawiając małe kroczki każdego dnia 🙂

Znaczenie sztuki

Zaczęłam od sztuki, bo jest mi bliska i daje dzieciom tak wiele, że trudno przecenić jej rolę – nawet przyszłym przedsiębiorcom, naukowcom, inżynierom, prawnikom, czy lekarzom. Małe dzieci mają silną potrzebę poznawania, tworzenia, eksperymentowania i wyrażania siebie – sztuka, którą tworzą, im to umożliwia. Dzięki temu rozwijają też swój kapitał na przyszłość: kreatywność, odwagę eksperymentowania, umiejętność krytycznego myślenia, poczucie własnej wartości i wiele innych cech.

Ken Robinson w jednej z książek powiedział prowokująco, że taniec jest ważniejszy od matematyki. Biorąc pod uwagę, jak rozwija się umysł dziecka, jego emocje i sposób poznawania świata, uważam, że sztuka przez długi czas jest ważniejsza od wszelkich przedmiotów akademickich. Nie tylko dla jego rozwoju emocjonalnego, ale też umysłowego. Mówię to przy całym szacunku dla matematyki, która długo należała do moich ulubionych przedmiotów i której wagę trudno przecenić :).

kreatywność dziecka info

Co mnie zainspirowało do stworzenia bloga?

Wiele ścieżek. Mogę łączyć moją pasję do sztuki, nowoczesnej edukacji i rozwoju osobistego. Jestem oczarowana świeżością i otwartością dzieci, tych młodszych i starszych. Coraz bardziej dokucza mi niedostosowanie obecnego systemu edukacyjnego do dzisiejszych czasów (cierpią na tym dzieci i nauczyciele). Martwi coraz mniej okazji i przestrzeni do swobodnej zabawy, a także zalew gadżetów i bezmyślnych bodźców medialnych. Szukam więc na to wszystko antidotum.

Czy chcesz się przyłączyć?

Obawiasz się, że nie masz zdolności?? Boisz się bałaganu w domu związanego z tzw. twórczymi zabawami? Będę chciała Cię przekonać, że przy odrobinie przygotowania i z ogólnie dostępnymi materiałami łatwo stworzysz warunki, w którym rozkwitnie Wasz rodzinny duch kreatywności, eksperymentowania i zabawy. Może trzeba będzie poluzować skłonność do pedanterii, jeśli masz;) – ale warto, bo nie jest ona dla nikogo korzystna.

Nie proponuje przy tym jednego scenariusza i recepty dla wszystkich. Najważniejsze jest, co lubią i co chcą robić dzieci – nie ma mowy o „zmuszaniu do kreatywnych zajęć”! Mamy różne osobowości, upodobania, potrzeby i zwyczaje. Chcę inspirować, a nie instruować.

Kreatywność Dziecka - O blogu 2

Co tu – w skrócie mówiąc – znajdziesz?

  • WIEDZĘ, jak w mądry sposób wspierać potencjał tkwiący w każdym dziecku – wrodzoną kreatywność, ciekawość świata, talenty oraz potrzebę wyrażania siebie.
  •  
  • INSPIRACJE PRAKTYCZNE POMYSŁY na wspólne zajęcia artystyczne z dziećmi do wykonania dla każdego w domu.
  •  
  • PORADY, jak stworzyć KREATYWNY (I SZCZĘŚLIWY) DOM, jak zostać kreatywnym rodzicem (człowiekiem, pracownikiem itd.) – jak to się przekłada na codzienność.

Dodatkowo:

  • Możliwość pogłębienia wiedzy (i obalenia mitów) na temat kreatywności: co to jest i jak ją ugryźć?
  •  
  • Argumenty nawet dla największych sceptyków, dlaczego działania artystyczne są tak ważne dla rozwoju dziecka.
  •  
  • Sporo o postępowej edukacji, prawie dzieci do zabawy i wspieraniu  harmonijnego rozwoju.
  •  
  • Co nieco moich upodobań i pasji oraz zachętę, byś dzielił/a się swoimi doświadczeniami 🙂
Podziel się…

O autorce

Witam Cię, droga Czytelniczko, drogi Czytelniku. Cieszę się, że tu jesteś i być może już czytałeś/czytałaś posty na moim blogu. We wszystkie teksty wkładam dużo serca, gdyż blog Kreatywność Dziecka jest dla mnie oazą, wytchnieniem, okazją do dzielenia się chwilami wolności, zachwytu i radości w życiu codziennym i zabawie.

Do jego stworzenia zaprowadziło mnie wiele dróg, częściowo opisanych powyżej, pojawienie się na świecie mojej córeczki Sieny oraz życiowe nastawienie, które nie chce zniknąć z wiekiem: podziwianie świata i natury, umiłowanie piękna, wieczna ciekawość i zadawanie pytań oraz pociąg do życia opartego na własnych wyborach i potrzebach.

Długo byłam „życiowym podróżnikiem”. Pracowałam w wielu zawodach, mieszkałam w wielu miejscach, a nawet krajach, kończyłam różne kierunki studiów. Mimo tzw. sukcesów, nigdy nie udało mi się zagrzać długo miejsca w jednym miejscu. Zawsze mi czegoś brakowało. Nagle … wyruszałam dalej w podróż. Aż dotarło do mnie, że … szukam życia zgodnego z moją naturą – twórczego, umożliwiającego pogłębianie wiedzy, dzielenie się pasją i poznawanie ludzi.

kreatywnosc_dzieca_o_autorce

Dlatego, odkąd na świecie jest Siena, mam szansę na duży zwrot w życiu. Zgłębiam nowe trendy w edukacji (zdając sobie sprawę, jak daleko jest od nich polska szkoła), studiuję podyplomowo arteterapię (z głębszym zainteresowaniem wpływem twórczości na nasz potencjał i zdrowie), prowadzę warsztaty z dziećmi i dorosłymi. Moim marzeniem jest edukacja, w której działania artystyczne i kreatywne myślenie są równie ważne jak przedmioty ścisłe.

Na co dzień do szczęścia wystarczą mi „małe przyjemności” i twórcze działania – przyroda, ruch, świeże powietrze, sztuka, ciekawe rozmowy, książki, muzyka… Swego czasu uwielbiałam podróżować – dziś tak samo lubię dalekie podróże, jak i poznawanie niezwykłym miejsc „tuż za rogiem”. Uwielbiam pływanie (latem w jeziorze), taniec, jogę, łyżwy, z doskoku parę innych sportów. Gdy tylko mam czas, staram się gotować zdrowo i kolorow. Jestem wielką entuzjastką rzeczy, jedzenia, kosmetyków i leków, które pochodzą z natury, z szlachetnych i prostych materiałów. Jestem mocno analogowa w życiu z racji silnego kontaktu z materią :), ale prowadzenie bloga umożliwia mi kontakt z ludźmi niezwykłymi, myślącymi podobnie i jest dla mnie ważnym odkryciem :).

Podziel się…

Podejście - swobodna zabawa i sztuka zorientowana na proces

Sporo mówi się o kreatywności dzieci. Jednak tak różnie się ją pojmuje, że chętnie przybliżę Ci moje rozumienie tego słowa w kontekście bloga.

Kreatywność Dziecka - Podejście 7

Kreatywność to nie osobna umiejętność ani funkcja umysłowa, ale cecha sposobu myślenia, życia, poznawania świata i podejmowania decyzji. Wspiera ją wolna zabawa, twórczość, pogłębianie wiedzy, doskonalenie umiejętności, a także wspólne działania. Kreatywność nie jest czymś nadzwyczajnym – jest częścią codziennego życia i doświadczenia. Wszyscy jej potrzebujemy, w mniejszym lub większym stopniu. Jeśli pozwolimy ją zachować i rozkwitnąć naszym dzieciom, ułatwi im funkcjonowanie w złożonej współczesności. Kreatywność sprawia, że jesteśmy bardziej elastyczni, wrażliwi, otwarci, łatwiej radzimy sobie z trudnymi sytuacjami i łatwiej nam znaleźć drogę do samorealizacji.

Kreatywność Dziecka - Podejście 3

Poszukuję więc sposobów prowadzenia zajęć twórczych, które wspierają rozwijanie samodzielnej, świadomej i kreatywnej osobowości. Dają im swobodę poszukiwań, możliwość wyboru, rozwijania wyobraźni, umiejętności i wiedzy podążając za własną ciekawością. Co to oznacza? Dorosły zapewnia inspirujące materiały, rozmawia z dzieckiem o tym, jak ich można użyć, ale sposób realizacji i ekspresji zależy wyłącznie od dziecka. W dużej mierze inspiruję się podejściem Reggio Emilia. Z zakresu arteterapii najbliższa mi jest terapia ekspresyjna, która uznaje, ze sztuka sama w sobie ma właściwości “lecznicze”.

Zauważysz, że unikam pomysłów i scenariuszy zajęć, gdzie kolejne kroki są przewidywalne – chyba że dziecko postanowi powtarzać dziesiątki razy swój pomysł (co się często zdarza, gdy je coś zafrapuje 🙂 ). Trzymam się też na dystans od podejścia, gdzie efekt końcowy jest oceniany, ma zadowolić przyzwyczajenia i poczucie estetyki dorosłego, jego rozumienie twórczości dzieci. Dla dzieci w twórczości i eksperymentach najważniejszy jest proces – efekt końcowy najczęściej nie ma tak dużej wartości, chyba że dziecko zostało przyzwyczajone do tworzenia „dla mamy, cioci, pani…., dla oceny, pochwały…”.

Trzymam się też z daleka od kreatywności na siłę – gdy od dziecka oczekuje się wymuszonej oryginalności, „wyrafinowanych” (dorosłych) pomysłów, kosztem autentyczności, zgłębiania tematu lub umiejętności zgodnie z etapem naturalnego rozwoju dziecka. Dużo w tej kwestii nauczył mnie Arno Stern, u którego skończyłam pełen kurs przygotowujący do prowadzenia Malortu (zabawy malarskiej).

Kreatywność Dziecka - Podejście 6

Chcę też proponować działania twórcze (plastyczne, a być może też uda mi się inne – taneczne, muzyczne, techniczne…), gdzie istnieje zdrowe współdziałanie między przewodnictwem dorosłego a wolnością dziecka – zgodnie z wiekiem i etapem rozwoju. Dziecko czuje wtedy otwarte pole do badania i tworzenia. Może po swojemu zaangażować się w projekt, popełniać błędy, zaczynać na nowo albo rezygnować, gdy ma ochotę robić coś innego lub odpocząć.

Kreatywność Dziecka - Podejście 8

Oczywiście wymaga to większego zaufania do dzieci, ich możliwości, większej cierpliwości, tolerancji (też pozornego i rzeczywistego chaosu :)) oraz często konfrontacji z własnymi przyzwyczajeniami wyniesionymi ze szkoły i życia. Za to efekty mogą być naprawdę zaskakujące – dawać radość i satysfakcję zarówno dzieciom, jak i dorosłym, gdy widzą, jak dzieci rozkwitają. Bo dzieci potrafią więcej, niż nam się wydaje 🙂

Podziel się…

Kontakt

Close Menu