kreatywnoscdziecka.pl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Drukowanie
Duży format
Edukacja
Edukacja artystyczna
Formy przestrzenne
Kolaż
KREATYWNY DOM
Lepienie
Malowanie
Malowanie w akcji
Natura
O kreatywności
Ozdoby
Rozwój dziecka
Rysowanie
Sensoplastyka
Sztuka dziecka
Taniec
WIEDZA
Wycinanie
ZABAWY
Zajęcia plastyczne

Jak wspierać kreatywność dziecka w domu – cz. 2

Witam baardzo wiosennie! Przed Wami szerszy tekst z podpowiedziami, od czego zacząć budować twórczą atmosferę w domu i jak to zrobić, aby dzieci rzeczywiście, a nie tylko na godzinę zajęć domowych lub pozadomowych, były kreatywne. Czyli… ehh… jakie? Pierwszy post mówi więcej o samym rozumieniu kreatywności. W skrócie mówiąc: niezależne, twórcze, szczęśliwe, ciekawe świata, umiejące dostrzegać tam, gdzie inni nie widzą, odważne i gotowe na życiowe wyzwania. Ideał? Nierzeczywisty?

Według mnie nie – wystarczy, że nie patrzymy na sprawy czarno – biało i zależy nam na tym, aby te dzieci żyły kiedyś swoim życiem świadomie i twórczo. No i jeszcze… hmm.. chcemy zneutralizować działanie systemu szkolnego. Niestety w obecnej wersji zdecydowanie tłumi kreatywność i, przy okazji, parę innych ważnych w życiu cech.

Jak wspierać kreatywność dziecka???

Co robimy, gdy chcemy zadbać o kreatywność własnych dzieci? Często myślimy o różnych zajęciach i warsztatach. Bardzo dobrze. Ale jednak … wszystko zaczyna się w domu. To tu nasiąkamy najgłębszymi przyzwyczajeniami, wartościami i postawami. A więc nie doraźne zabawy, tym bardziej różne triki i sztuczki, ale nasz stosunek do życia, siebie i tych małych ludzi pielęgnuje i dogłębnie rozwija kreatywność. Któż nie musi pracować nad sobą w tym względzie?? Ja uczę się każdego dnia. Ale warto. W zamian w domu jest radośniej, ciekawiej i bardziej twórczo.

Oto co możemy, według ekspertów, zrobić:

jak wspierać kreatywność dziecka 6

  1. Pokaż, że sam/a jesteś twórczą osobą.

Nie musisz być mistrzynią/mistrzem kreatywności i sypać pomysłami jak z rękawa. Swoją drogą, mogłoby to zabrać przestrzeń innym domownikom ;). Nie musisz nawet mieć żadnego talentu artystycznego. Wystarczy pokazać na co dzień dzieciom, że cieszy Cię twórcze działanie i myślenie, nawet w bardzo banalnych domowych sytuacjach. Pomocne będzie poczucie humoru i chęć do zabawy, by razem wymyślać, jak skomponować kanapki, zaszyć misiowi dziurę albo co zrobić ze stosem makulatury? Kreatywny potencjał rozkwita, gdy dzieci widzą, że Twoją motywacją do działania w życiu jest nie tylko wypełnianie obowiązków, ale też chęć tworzenia czegoś oryginalnego i autentycznego, co ma wartość dla Waszej rodziny (nowa zabawa w sobotni poranek, obrazek, wycieczka itd.)…

  1. Pokaż, że cenisz twórczość i twórcze myślenie dzieci i innych członków rodziny.

Jak to zrobić? Pokaż autentyczne zainteresowanie tym, co dziecko zrobiło, wymyśliło, napisało, skonstruowało itd. Nie ma to nic wspólnego ze zdawkowymi pochwałami typu Piękny rysunek! ani przechwalaniem się przed innymi, jakie nasze dzieci są zdolne :). W wypadku twórczych działań dzieci warto być ostrożnym z pochwałami, bo mogą je fiksować na tym, co chwalicie zamiast zachęcać do twórczych poszukiwań. Dzieci są szczęśliwe, gdy po prostu rozmawiamy o tym, co zrobiły, doceniamy ich wysiłek i angażujemy się w zabawę, zamiast je zbywać.  Na przykład czasem „zauważam” słowne lub muzyczne zabawy dziecka, podchwytuję wymyślone słowa lub zwroty – w zamian „w prezencie” dostaję nową porcję twórczości – poezji lub śpiewu :).

jak wspierać kreatywność dziecka 8

  1. Rozwijanie kreatywności zacznij od pielęgnowania twórczej atmosfery.

A co to takiego?? Coś, co jest przeciwieństwem lekcji plastyki (i innych, gdzie pojawiał się jakiś ślad twórczych działań), jakie pamiętam ze szkoły. Główne zapamiętane składowe to: pośpiech (bo dzwonek), stres (bo ocena), skrępowanie (bo komentarze innych dzieci), poczucie porażki (bo krytyka, wytykanie błędów, nierówno, nie według założonej koncepcji…). Twórcza atmosfera to atmosfera pełna zaufania, akceptacji, bezpieczeństwa i nieskrępowania – to podstawa elastycznego działania. Dla dzieci ciepły, bezpieczny i pełen życzliwości dla ich poczynań dom to inkubator do nauki twórczego myślenia i działania. Gdy nie czują presji i krytyki, gdy są zachęcane do wymyślania i tworzenia (zamiast odtwarzania, kopiowania i naśladowania), rozwijają swoje kreatywne mięśnie i nawyki.

  1. Zapewniaj okresy aktywności i spokoju.

W przypadku życia szkolnego okresy spokoju służą zbalansowaniu potrzeb różnych dzieci. Są takie, które kwitną w atmosferze hałasu i współpracy, inne wolą więcej spokoju, a jeszcze inne (lub te same, ale w innym momencie) wolą skupić się w odosobnieniu. W domu „spokojny czas” ma dodatkową wartość. Dzieci mogą odetchnąć od zorganizowanych zajęć, ponudzić się trochę, odpocząć od nadmiaru bodźców, zregenerować i … złapać kontakt ze sobą. Tym samym – z własną wyobraźnią i własnym światem – czyli motorem napędzającym twórcze działania. Podobno wystarczy 20 minut nudy, by złapać kontakt ze swoim wnętrzem :).

jak wspierać kreatywność dziecka 5

  1. Daj dziecku realizować WŁASNE pasje – kluczem jest entuzjazm.

Być może wymarzyłaś/eś sobie, że dziecko będzie mistrzem robotyki, będzie pięknie tańczyć, spędzi dzieciństwo na korcie albo przeżyje przygodę malarską, ale … nie widzisz żadnego entuzjazmu dla Twoich pomysłów. Może nawet myślisz, że żadnego entuzjazmu do niczego nie widzisz…  Jeśli tak jest, to może utrudnieniem jest … nadmiar zorganizowanych zajęć, nadmiar oczekiwań, ocen, ucieczka w świat wirtualny… Wtedy potrzebny jest detoks, dużo zrozumienia i cierpliwości.

Narzucanie naszych marzeń i ambicji gasi motywację wewnętrzną i WRODZONY entuzjazm dziecka. Gdy za to doceniasz to, co dziecko robi „od siebie” – pomagasz mu odkryć jego UNIKALNOŚĆ i talenty, tym samym budujesz jego poczucie wartości. Przyglądaj się, kiedy w oku dziecka pojawia się błysk, jakie zajęcia naprawdę je pochłaniają. Często w niepozornych zabawach jest klucz do przyszłych pasji i predyspozycji.

  1. Rywalizacja i ocena niszczą kreatywność.

Od razu dodam, że brak ocen i rywalizacji nie ma nic wspólnego z „głaskaniem po główce” i bezpodstawnym chwaleniem. Kreatywność to taka niezwykła ludzka sfera, która nie znosi nadmiernego oceniania i porównywania. Udowodniono, że zarówno dzieciom i dorosłym dramatycznie spada, gdy wiedzą, że biorą udział w konkursie, a ich starania będą podlegały ewaluacji. Swoboda umożliwia pojawianie się głupich (bo nietypowych) pomysłów, które okazują się potem wartościowe.

Zauważcie, że prawdziwi pasjonaci i ludzie wybitni, nawet jeśli rywalizują, to jest to dla nich sprawa drugorzędna. Większą motywacją jest dla nich ogień wewnętrzny, który daje im siłę, gdy coś idzie nie po myśli, a nawet w dużym stopniu impregnuje na przegraną. Czy nie lepiej wychować dziecko w tym duchu? Rywalizacja na pierwszym planie dzieli ludzi na wygrywających i przegranych, oddala od współpracy, niezdrowo uzależnia i oddala od głębszych motywacji. Za to działanie z pasją uczy dziecko determinacji, samodzielnej oceny swojej pracy i wzmacnia świadomość swoich mocnych i słabych stron.

jak wspierać kreatywność dziecka 3

  1. Wspieraj otwartość dziecka na świat, rozwijaj jego wrażliwość. 

Świat dziecka to przed długi czas głównie jego dom, ulica, miejsca, które odwiedzacie, gdzie chodzicie na spacery, szkoła/przedszkole itd. Na ich podstawie buduje swoją bazę wiedzy. Obserwuje, sprawdza, bada, dotyka, wącha, doświadcza itd. Dorośli często nie doceniają tych pozornie banalnych spraw i zjawisk: chodnik po deszczu, pączki na drzewach, sopel lodu, mina pani w kolejce. Dzieci natomiast do jakiegoś 6-7 roku życia chłoną wiedzę o świecie głównie poprzez swoje zmysły. Starsze dzieci też nie żyją suchą teorią – bazą do nauki jest praktyka i doświadczanie. Jeśli uwrażliwiacie dzieci na otoczenie – ciekawe, piękne i niezwykłe zjawiska – wspieracie ich ciekawość świata, głód wiedzy i dostarczacie materiału do budowania kreatywności i zdolności poznawczych.

  1. Wspieraj innowacyjne uczenie się dzieci i realizację własnych pomysłów.

Co to takiego? Często to działania dzieci, które dorosłym wydają się „stratą czasu” – jakieś dziwne obserwacje, eksperymenty albo zainteresowania, które odciągają je od odrabiania lekcji. Dziecko „znika”, pochłonięte zajęciem lub lekturą. Stopni za to pewnie dobrych nie dostanie, ale … co z tych stopni zostaje w dorosłym życiu? Jak już udowodniono, badając losy “dobrych uczniów” z paru krajów, często niewiele. Za to samodzielne rozwijanie zainteresowań podtrzymuje cudowną dziecięcą ciekawość świata i jest często tropem na drodze do jego wyjątkowe talentu i pasji. Wiadomo, że talent to tylko wstęp, że równie ważne jest pogłębianie umiejętności, determinacja i zaangażowanie. Popieraj więc zwyczaj pełnej realizacji pomysłów. Nie przerywaj 🙂.

jak wspierać kreatywność dziecka 4

  1. Daj dziecku eksperymentować i testować własne pomysły.

Zaczyna się często niewinnie, bo od domowych sprzętów, zabawek i tego, co spotykacie na spacerze. Z z wiekiem pojawiają się coraz bardziej wyrafinowane materiały i narzędzia. Te pierwsze powinny być jednak … jak najprostsze, jak najmniej określone (po angielsku open-ended), aby pobudzać wyobraźnię i pomysłowość. Dlatego mąka, drewniana układanka, kamyki, kijki itd. wygrywają z głośnymi plastikowymi i wymyślnymi zabawkami. W ogóle nadmiar zabawek i gadżetów przeszkadza dziecku w rozwoju :).

Krzesło, czajnik, piasek, kamyk albo pieniek zamieniają się w niezwykłe obiekty. Przedmioty i materiały służą do eksperymentów, manipulowania, wymyślania, zestawiania, porównywania i w ten sposób rozwijają wyobraźnię oraz innowacyjność. W przyszłości dziecko przeniesie te umiejętności w dorosłe sfery i wyzwania. Gdy więc zachęcasz dziecko (czyli nie zniechęcasz :)) do testowania swoich pomysłów, pozwalasz mu stawać się aktywnie i twórczo myślącym człowiekiem, który potrafi sam kierować własnym procesem uczenia się.

  1. Okazuj tolerancję dla pomysłów innych, nowych idei i twórczych ludzi.

To dotyczy domu i szerszego kręgu ludzi. Masz tendencję do forsowania własnych pomysłów albo narzucania sztywnych schematów działania i myślenia? Nie tolerujesz albo nawet wyśmiewasz ludzi o innym stylu życia i poglądach, albo próbujesz w ten sposób „dociąć do normy” własne dziecko? Nie są to postawy, przy których kwitnie kreatywność… Dla mnie pierwszą próbą było pozwolenie na wybór własnych ubrań do przedszkola lub na spacer, choć … hmmm… te zestawy wydawały mi się co najmniej dziwne :). Ale doczekałam się też stylizacji włosów, które robiły na mnie wrażenie :). 

jak wspierać kreatywność dziecka

Chroń więc dziecko przez „zuniformizowaniem”, presją, by myśleć, wyglądać, działać i być „jak inni”. Krystyna Kofta wspominała kiedyś w radiowej audycji swoje dzieciństwo i wyrzuty, jakie czyniła mamie, że są inni. Jej mama miała na to jedną prostą odpowiedź: Oni to oni, a my to my. Może wydawać się, że w tamtych czasach bycie innym było trudniejsze. Dziś za to bycie oryginalnym jest często naskórkowe, bo presja kultury masowej i mediów społecznościowych jest ogromna. Sami się uniformizujemy, bez przymusu.  Zacznijmy więc dobre zwyczaje od domu – nie porównujmy do “lepszego wzoru”, dajmy dzieciom możliwość wyboru, by zbudowały własną osobowość :).

follow
Podziel się…
Close Menu
%d bloggers like this: