kreatywnoscdziecka.pl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Drukowanie
Duży format
Edukacja
Edukacja artystyczna
Formy przestrzenne
Kolaż
KREATYWNY DOM
Lepienie
Malowanie
Malowanie w akcji
Natura
O kreatywności
Ozdoby
Rozwój dziecka
Rysowanie
Sensoplastyka
Taniec
WIEDZA
Wycinanie
ZABAWY
Zajęcia plastyczne

Najważniejsze kreatywne działania plastyczne dzieci – zaproszenie

Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko/dzieci rozwijały się kreatywnie i plastycznie w domu (a dobrych powodów jest wiele 🙂 ), ale nie wiesz, jak się do tego zabrać, ten post jest dla Ciebie! Oferuję Ci wiedzę w pigułce, jakie są najważniejsze kreatywne działania plastyczne dzieci, dlaczego twórcze aktywności w domu są tak ważne i na czym polega autentyczna kreatywność. Zapraszam :).

I nie przejmuj się…

Powodów zagubienia rodziców w temacie twórczości dzieci jest wiele.

Po pierwsze, można dostać zawrotu głowy od ilości proponowanych pomysłów na zajęcia plastyczne. Domyślam się, że nawet na moim, mimo wszystko minimalistycznym blogu (oferuję głównie proste pomysły na tzw. zajęcia otwarte – po angielsku open-ended), łatwo dostać oczopląsu, gdy zastanawia się, od czego zacząć. Tym bardziej, gdy spotykamy setki propozycji w Internecie. Nie wiadomo, co jest ważne, wartościowe, ciekawe i naprawdę twórcze??? W tym poście przedstawię Ci skrót, co się naprawdę liczy.

działania plastyczne 2

Po drugie, różne jest rozumienie KREATYWNYCH ZAJĘĆ. Te prawdziwie twórcze zostawiają dzieciom dużo wolności w wyborach. To nie konkurs na pomysłowość mamy albo nauczyciela/ki, ale aktywność, która pozwala … DZIECKU rozwijać swoją pomysłowość, samodzielność, umiejętności i wyobraźnię.

Po trzecie prawdziwie kreatywne zajęcia plastyczne są PROSTE i … nie wiem, jakiego słowa użyć, ale przychodzi mi do głowy … SZLACHETNE. Nie potrzebujesz ani tysiąca pomysłów, ani tony materiałów, by bawić się z dziećmi twórczo w domu. Przekonam Cię, aby omijać z daleka wszelkie sklepy z gadżetami, a postawić na niewielką ilość dobrej jakości materiałów plastycznych. Wcale nie muszą być drogie. Będę też starała się przekonać Cię, by unikać zbyt dużej ilości plastiku i tandety.

Zaproponuję materiały, które nie wymagają jakiegoś wielkiego nakładu czasu ani pieniędzy – oraz aktywności, do których nie musisz długo się przygotowywać. W prostocie siła :).

działania plastyczne 3

Kreatywne działania plastyczne są … nieliczne. Jest ich sześć :).

Oto one: rysowanie, malowanie, lepienie, kolaż, drukowanie i konstruowanie.  Być może Twoje dziecko/dzieci będą wolały skupić się tylko na paru albo może na jednej. Też tak może być. Warto dać szansę (więcej niż raz albo dwa) zapoznać się z każdą z nich. Potem dziecko, gdy dorasta, naturalnie skłania się w stronę swoich preferencji.

Oto w skrócie, na czy polegają:

Rysowanie –  to najszybszy i bardzo nośny sposób, by wyrazić w sposób materialny swoje pomysły. Dzieci na całym świecie rysują – gdy tylko mają dostępne narzędzie i powierzchnię do rysowania. Używają do tego głównie linii – kolorowych lub nie. Mogą przedstawić wiele szczegółów.

Malowanie – jest bliskie rysowaniu, ale więcej tu kolorów i plam, mniej szczegółów i linii. To też doświadczenie bardziej zmysłowe. Farba ma określoną konsystencję. Nakłada się ją pędzelkiem (lub np. palcami) na większą powierzchnię. Do wrażeń sensorycznych dochodzi często ruch.

Lepienie to tworzenie w przestrzeni. Dzieci (ale też i dorośli) uwielbiają dotykać, ugniatać, formować. Jest doświadczeniem, które wycisza i fascynuje dzieci. Okazuje się, że można stworzyć w przestrzeni najróżniejsze formy!

działania plastyczne 5

Kolaż to dla mnie kwintesencja dzieciństwa. Polega na przyklejeniu do płaskiej powierzchni przeróżnych materiałów, według własnego zamysłu. Mogą to być kawałki papieru, ale też inne materiały i przedmioty bardziej wypukłe. Dzieci uwielbiają przyklejać – a co dopiero, gdy mogą w ten sposób tworzyć niepowtarzalne światy!

Drukowanie domowe to mały kuzyn prawdziwego druku i grafiki. Przygotowujemy matrycę, a potem odbijamy. Często pierwszą matrycą jest … paluszek lub rączka :), potem różne formy (kartoniki, rolki, klocki itd.) albo własnoręcznie stworzone pieczątki.

Konstruowanie, czyli budowanie form przestrzennych jest dla dzieci naturalne. Robią to w domu z wszystkiego, co jest dostępne – poduszek, kocyków, mebli, butów, klocków. Gdy zapewnimy im więcej materiałów (np. pudełka, karton, patyczki, rolki), zapraszamy do zabawy przestrzenią, konstrukcją, prawami ciążenia i równowagi.

działania plastyczne 6

Dlaczego i jak unikać tandety i pseudokreatywności?

Na pewno nie raz trudno Ci wybrać konkretne materiały plastyczne dla dziecka. Wizyta w sklepie kończy się uszczupleniem portfela i siatką wypchaną dziwnymi wynalazkami i przyborami plastycznymi w bardzo kolorowych opakowaniach, które potem wzbogacają zasoby plastikowych śmieci w domu i na świecie.

Co jest bardziej rozwijające? Gotowy zestaw ciastolinowy z mnóstwem plastikowych gadżetów, które narzucają konkretny pomysł i sposób zabawy? Czy domowa ciastolina albo glina z różnymi elementami (patyczki, druciki, gumki, guziki, koraliki itd.), z której dziecko może stworzyć/ skonstruować co zechce? 🙂 Postaw więc na minimalizm. Kup lub zorganizuj niewiele dobrych jakościowo materiałów, przy których dziecko naprawdę może rozwijać kreatywność. W kolejnych postach o malowaniu, rysowaniu, lepieniu, kolażach, drukowaniu i konstruowaniu będę Ci bardziej konkretnie doradzać, jakie materiały wybrać. Nauczę Cię rozróżniać wartościowe materiały od niepotrzebnych gadżetów. Te pierwsze są dobrej jakości, nie rozpraszają niepotrzebnie dziecka i dają duże pole dla jego wyobraźni i pomysłowości.

Czy lepiej, jeśli dziecko kopiuje czyjeś pomysły, temat i sposób wykonania pracy plastycznej, czy jeśli ma przed sobą kartkę, obok farby (lub np. ścinki papieru, klocki itd.) i zastanawia się, co i jak chce wykonać? Nawet jeśli praca końcowa wydaje się „dziecinna” albo koślawa, ma o wiele większą wartość niż blade kopie wynikające z naśladownictwa i powtarzania instrukcji.

działania plastyczne 7

Dlaczego fajnie jest tworzyć i wymyślać w domu?

Oczywiście, jeśli zajęcia plastyczne prowadzone są w umiejętny sposób w przedszkolu, szkole lub innym miejscu, mają swoje atuty. Interakcja, zabawa w większej grupie, wspólne tworzenie większych formatów to ważne przeżycia dla dziecka, do tego rozwijające społecznie i emocjonalnie.

Twórcze zabawy w domu mają jednak całkiem inne zalety, których nie mają ww. zajęcia. Tu dziecko może działać bez pośpiechu, na luzie, bez ram czasowych. Może kontynuować swój projekt przez parę dni, wracać do niego według własnych chęci. Jest też więcej wolności w eksperymentowaniu, próbowaniu różnych wersji – nieważne, czy to będzie malowanie, lepienie, konstruowanie itd. Może też realizować własne, unikalne pomysły! Rozwijać swe wyjątkowe zainteresowania i zdolności. Może też mniej oszczędzać na materiałach i używać ich w sposób niezaplanowany. Łatwiej zapewnić w domu dziecku dodatkową butlę tempery, co będzie kosztowało kilkanaście złotych, niż to samo zrobić dla grupy dzieci w szkole.

Dodatkowym atutem jest wspólne spędzanie czasu na zajęciach zbliżających członków rodziny, jeśli robicie coś razem :).

działania plastyczne 4

Prawdziwie kreatywne zajęcia plastyczne mogą być … banalne

Ambitnego rodzica, tym bardziej entuzjasty działań plastycznych kusi, by dziecko realizowało bogaty „kreatywny program”. Nie jest to dobre podejście. Kreatywność nie ma nic wspólnego z gonieniem na siłę za nowościami ani wymuszaniem oryginalności. To – szczególnie dla dziecka! – pogłębianie własnych umiejętności, sprawdzanie własnych pomysłów, wgłębianie się w temat. Gdy narzucamy dziecku fajny pomysł lub zarzucamy go technikami plastycznymi, nie ma szans na własny kreatywny rozwój.

O co w tym chodzi? Podam przykłady z własnego domu. Może dziecko właśnie już drugi miesiąc woli wycinać grzybki albo od wielu tygodni używa akwarelek do zamalowywania kartek zawsze w ten sam sposób? Może Wam to wydawać się nudne i mało oryginalne, ale w oczach dziecka wcale takie nie jest. Widać po tym, jak bardzo pochłania je ta praca! Nie wiemy tak naprawdę, co odczuwa, czego się uczy, co obserwuje i jak bardzo sprawia mu to przyjemność. Może obserwuje, jak farba wsiąka w papier, jak wypełnia jego powierzchnię według wymyślonego wzoru albo jak nożyczki „skręcają” pod wpływem ruchu rączki??? W każdym razie, w stanie najwyższej przyjemności ćwiczy to, do czego potem zmuszamy dzieci: rozwijania motoryki, koordynacji, sensoryki….:)

O ile prościej … podążyć za dzieckiem! ZAUWAŻAĆ, co je interesuje, czy się zajmuje i pod tym kątem proponować zajęcia lub wspólną zabawę. Może zaczniemy od wycinanek, konstruowania, pająków, spirali albo rakiet??? To wielka przygoda i niespodzianka, jak rozwinie się ta zabawa! 🙂

Zapraszam do tworzenia twórczego domu! To wcale nie jest takie trudne! Wystarczy bazowa wiedza, jakie są kreatywne działania plastyczne dzieci i … właściwe podejście 🙂.

follow
Podziel się…
Close Menu
%d bloggers like this: