kreatywnoscdziecka.pl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Drukowanie
Duży format
Edukacja
Edukacja artystyczna
Formy przestrzenne
Kolaż
KREATYWNY DOM
Lepienie
Malowanie
Malowanie w akcji
Natura
O kreatywności
Ozdoby
Rozwój dziecka
Rysowanie
Sensoplastyka
Taniec
WIEDZA
Wycinanie
ZABAWY
Zajęcia plastyczne

Korzyści, jakie dają kreatywne zajęcia plastyczne

Co robią dzieci w naturalny sposób? Bawią się, uczą i tworzą. Za to dorośli w obawie o przyszłość dzieci i kierując się własnymi ambicjami, coraz częściej starają się wypełnić ich dzieciństwo „bardzo przydatnymi rzeczami”. Efekt jest taki, że paroletnie dzieci uczą się czytać, pisać, liczyć i „myśleć logicznie” – zamiast bawić się, biegać, tańczyć, malować, śpiewać, wymyślać “scenki” i gry… W ogólnym przekonaniu robimy dzieciom przysługę: sprawiamy, że stają się „bardziej rozwinięte”. W rzeczywistości zabiera się im w ten sposób coś bardzo ważnego: zrównoważony rozwój.

Wszelkie swobodne zabawy oraz zajęcia artystyczne prowadzone w odpowiedni sposób rozwijają dzieci na wielu poziomach. Także plastyczne, o których dzisiaj piszę. Nie jest to bynajmniej tylko (odmieniania dziś przez wszystkie przypadki) motoryka mała i sensoplastyka. Dzieci rozwijają się też na szeroko pojmowanym poziomie poznawczym, emocjonalnym albo społecznym. Zachęcam Was do swobodnych zabaw i działań artystycznych w domu! O dziwo, to właśnie w bezpiecznych domowych warunkach łatwiej o twórczą atmosferę niż na zorganizowanych zajęciach. Nie ma pośpiechu, jest wolność wyboru materiału, czasu, tematu…

A dla zachęty przedstawiam Wam korzyści, jakie mogą przynieść dzieciom zajęcia plastyczne.

kreatywne zajęcia plastyczne

1. Zajęcia plastyczne rozwijają … kreatywność. 🙂

Według Kena Robinsona kreatywność to nie tajemniczy talent, ale wrodzona ludzka cecha, którą można rozwijać i ćwiczyć. Powiązana jest ściśle z umiejętnościami, które w dzisiejszych czasach są niezbędne nie tylko dla sukcesu, ale i szczęścia – np. z elastycznością myślenia, pomysłowością, umiejętnością obserwacji, analizy, rozwiązywania problemów i sięgania do źródeł własnej wyobraźni. Zajęcia plastyczne odpowiednio poprowadzone (bez narzucania realizacji i rozwiązań) rozwijają kreatywność i umiejętności z nią związane.

Według International Child Art Foundation: Badania wskazują, że dziecko, które ma kontakt ze sztuką, nabywa umiejętność myślenia kreatywnego, bycia oryginalnym, odkrywania, innowacyjności i tworzenia intelektualnej wartości – kluczowych atrybutów osobistego sukcesu i społecznego dobrobytu w XXI w.

2. Rozwijają fizycznie i pobudzają neurony.

Kreatywność, rozwój fizyczny i ruch są ze sobą ściśle powiązane. Jeśli brzmi to zaskakująco, polecam Wam wykład Wojciecha Eichelbergera o kreatywności i ruchu. Dziecko przez ruch rozwija swoją motorykę małą i dużą. Wyuczenie się nowego zasobu ruchów zwiększa (u dzieci i u dorosłych) ilość naszych połączeń neuronalnych.  

Zajęcia plastyczne opierają się na sztuce opanowania narzędzi, sprawności dłoni i zabawie z przestrzenią. Jak trzymać w ręce pędzel lub nożyczki? Jak coś pognieść, przycisnąć albo podrzeć? Jak ulepić kulkę albo narysować kropkę? To, co dla dorosłych jest oczywistością, dla dzieci jest odkrywaniem i wyzwaniem. Przy dużym formacie lub trójwymiarowych formach trzeba jeszcze ogarnąć przestrzeń, a dzieci uwielbiają tworzyć w ruchu (jeśli nie zostały już „skurczone” do kartek A4, a nawet A5). Uwielbiają też się bawić. Dlatego ciekawe zajęcia plastyczne mogą je pochłonąć i nawet nie zauważą, że coraz lepiej panują nad nożyczkami, kredką, ołówkiem albo pędzlem. Nie trzeba je zmuszać do mozolnych szlaczków przygotowujących do pisania :).

Znowu kontakt z materiałami plastycznymi – ich „urabianie”, dotykanie faktury – jest nieoceniony dla rozwoju sensorycznego. Starsze dzieci, a nawet dorośli, też mogą odczuć efekt terapeutyczny takich działań – uspokojenie, osadzenie w fizycznej rzeczywistości i rozwijanie uważności.

kreatywne zajęcia plastyczne

3. Kreatywne zajęcia plastyczne wspierają rozwój poznawczy i intelektualny.

Dzieci tworząc, uczą się obserwować siebie, innych, przedmioty i zjawiska. Dorośli często nie doceniają, jak wiele maluchy mają do odkrycia i zrozumienia z otaczającego nas świata. Jak zmienia się niebo przy różnych porach dnia i roku? Jak wygląda pień drzewa? Jak wije się rzeka? Co ciekawego jest w tej roślinie albo zwierzęciu? To o wiele ważniejszy materiał poznawczy niż wiedza akademicka.

Umysł dziecka jest mocno stymulowany podczas procesu tworzenia – angażowane są zmysły, wyobraźnia, pamięć, umiejętność skojarzeń, myślenie obrazowe. Najzabawniejsze jest, że to plastyka może lepiej zaprosić dziecko do poznania matematyki i nauki niż sucha wiedza – w przyjemnej dla dziecka formie. Ocenia wielkości i ilości, rozwija poczucie bryły i przestrzeni, poznaje w praktyce teorię mieszania barw i substancji.

Ale to nie wszystko. Zajęcia plastyczne wspierają dziecko w … byciu inteligentnym i myślącym człowiekiem. Tworzenie jest aktywnością zorientowaną na proces, podczas którego istnieje wiele momentów, gdy dziecko uczy się rozwiązywać problemy, stawia sobie zadania (co nie kłóci się ze spontanicznością), ocenia, analizuje, eksperymentuje i dochodzi do wniosków. To wszystko robią już nawet paroletnie dzieci!

4. Rozwijają społecznie.

Tworzenie to najczęściej działanie wymagające skupienia, mocno pochłaniające dziecko, które może zapomnieć o świecie i innych. To cudowny stan, który daje mu poczucie spełnienia. Ale dzieci mogą też robić coś wspólnie (np, duży „mural” na kartce powieszonej na ścianie) lub mogą dzielić przestrzeń, farby, materiały. Wtedy nie raz jest okazja do „dogadywania się” :).

Wspólne tworzenie (nawet na osobnych kartkach) to też szansa, by dziecko nauczyło się (jeśli już zgubiło tę wrodzoną cechę) doceniać unikalność innych i swoją, a jednocześnie czerpało przyjemność z bycia w grupie. Dzieci uczą się od siebie nawzajem, obserwują swoje działania. Uczą się też wspólnie dbać o przestrzeń i porządek, bo w trakcie takich zajęć „lubi się” robić bałagan.

kreatywne zajęcia plastyczne

5. Kreatywne zajęcia plastyczne rozwijają emocjonalnie.

Tworzenie daje dzieciom moc. Każdy człowiek ma potrzebę wyrażania siebie. Gdy widzi efekt swoich działań, czuje radość i satysfakcję, wzrasta jego poczucie wartości. To też okazja do wyciszenia i relaksu, tak potrzebne dzisiaj też młodszym. Dzieci uczą się dodatkowo wytrwałości i cierpliwości. Nie raz trzeba poczekać na efekt (coś źle wychodzi) albo dalsze działanie (aż farba wyschnie).

Rysunki dzieci przedstawiają to, co dla nich ważne i bliskie – co je cieszy, co przeżyły lub odkryły. Mogą ogarnąć i stworzyć na nowo swój własny świat, przebywać w świecie swoich myśli, przeżyć i emocji, stworzyć swój własny język wyrazu. Zdarza się też, że to jedyny sposób, by rozpocząć z dzieckiem komunikację po trudnych przeżyciach.

W rozwoju emocjonalnym bardzo pomocne są różne dziedziny sztuki – plastyka, taniec, teatr i muzyka.

kreatywne zajęcia plastyczne

6. Rozwijają artystycznie.

Dzieci, które same tworzyły sztukę, uwrażliwiają się wizualnie. Czują, że kolor, linia i kształt mogą być silnymi środkami wyrazu. Gdy dorosną, potrafią docenić poczucie harmonii, piękna albo estetykę otoczenia. Obserwowanie świata uwrażliwia też na przyrodę.

Samodzielne tworzenie form plastycznych to też o wiele lepsze przygotowanie do odczytania sztuki niż jakiekolwiek zajęcia teoretyczne – zarówno tę „wysoką”, jak i „uliczną”. Środki ekspresji, emocje zawarte w obrazie, symbole albo alegorie nie są wtedy pustymi słowami – bo dziecko już rozwinęło osobisty, świadomy kontakt ze sztuką. To też doskonałe antidotum na zalew „kultury obrazu” – umożliwia własną krytyczną ocenę, zrozumienie i analizę tego, co widzimy naokoło.

7. Rozwijają zdrowe podejście do życia i świata.

Jest jeszcze jedna bardzo ważna zaleta. Żyjemy w świecie, który jest coraz bardziej konsumpcyjny. Wydaje się, że dziecko potrzebuje niezliczonej ilości zabawek, pomocy edukacyjnych, gadżetów – wszędzie producenci mamią „korzyściami”. Gdy uda nam się „zarazić” dziecko pasją do zabaw plastycznych, okazuje się, że wcale te wszystkie przedmioty nie są nam tak niezbędne, że wpadliśmy w złudzenie i przekazujemy nieświadomie taką postawę dzieciom. Zabawa plastyczna może uczyć, że sam proces, odkrywanie, włożony wysiłek albo wspólne przeżycia mogą dawać więcej radości niż przedmioty – są źródłem satysfakcji i wiedzy.

Czy przekonują Was te zalety??

Ja myślę, że zabawa w sztukę powinna być traktowana jako ważna część dzieciństwa i edukacji. Może być lekarstwem na wiele współczesnych „bolączek” oraz pomóc przygotować się do wyzwań współczesnego świata.  

Obserwuj
Podobał Ci się ten wpis? Proszę, udostępnij go dalej. Dziękuję!
Close Menu
%d bloggers like this: