kreatywnoscdziecka.pl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Drukowanie
Duży format
Edukacja
Edukacja artystyczna
Formy przestrzenne
Kolaż
KREATYWNY DOM
Lepienie
Malowanie
Malowanie w akcji
Natura
O kreatywności
Ozdoby
Rozwój dziecka
Rysowanie
Sensoplastyka
Taniec
WIEDZA
Wycinanie
ZABAWY
Zajęcia plastyczne

MALOWANIE – Jak dzieci to robią? – cz. 1

Witam serdecznie! Wcześniejszy post traktował ogólnie o kreatywnych działaniach plastycznych dzieci. Tym razem o malowaniu. Zachęcam do lektury też rodziców starszych dzieci, gdyż sporo w nim o samym podejściu do malowania. Znajdą odpowiedzi na pytania, czym jest malowanie, jak je widzi dziecko i jak się do niego zabiera, gdy ma swobodę wyboru? Drugi tekst to porady bardziej praktyczne – o materiałach i zorganizowaniu wspólnej zabawy w malowanie. Zapraszam! 🙂

Mam nadzieję, że posty będą dla Was inspirujące i ciekawe, a przede wszystkim, że pomogą zorganizować domową zabawę w malowanie bardziej świadomie i bez stresu :).  

Czym jest malowanie jako proces?

Malowanie to zajęcie pociągające dla dzieci. Oczywiście wymaga wiedzy, do czego służy farba i pędzelek, ale postawcie farby przed maluchem, którego rączki dopiero uczą się trzymać różne przedmioty, a na pewno mocno się nimi zainteresuje… Zaczyna się badanie bogactwa kolorów, konsystencji farby (często przyjemnie kremowej) i możliwości zostawienia śladu. Na kartce, na rączkach, na stole… Plama budzi ciekawość – swoim kolorem, odcieniem i formą.

malowanie_dzieci-(1)

Szybko pojawia się umiejętność tworzenia znaków, linii, plam i kształtów. Każde nowe odkrycie budzi radość dziecka. Tworząc dziecko poznaje nowe barwy, formy i nowe wymiary widzenia. W sumie ten proces dotyczy też dorosłego, który nigdy nie malował albo zraził się do niego w dzieciństwie.

Malowanie to oczywiście farby, pędzelek i kartka. Ale nie tylko. Współgra z nimi ruch ręki i przemieszczanie się ciała, znaczenie ma też dotyk. To zajęcie zmysłowe i motoryczne, w którym jest też aktywność umysłowa i emocjonalna – rozwijają się obserwacje, skojarzenia, wiedza, fascynacje i wyobraźnia.

malowanie_dzieci-(1c)

Czym malowanie różni się od rysowania?

Malowanie jest inne od rysowania. Nie tylko dlatego, że jest „mokre” i brudzące :). To inny sposób patrzenia na świat – przez płynące i tańczące kolory. Pędzel, ręka albo inne narzędzie zostawiają ślady, kolory płyną, mieszają się, stykają, zlewają. Zachwycają bogactwem odcieni, a nawet fakturą. Oczywiście wielokrotnie malowanie i rysowanie przenikają się. Można robić plamy kolorów kredką, można rysować linie farbą.

Jakie zalety ma malowanie?

Malowanie jest tak atrakcyjne (i tak korzystne dla dzieci), bo łączy doświadczenia artystyczne i sensoryczne. Rozwija dziecko na wielu poziomach – intelektualnym, zmysłowym, kreatywnym, społecznym, motorycznym i emocjonalnym. Dziecko poznaje, doświadcza, odkrywa nowe formy, zjawiska, reguły, tematy itd. Dostrzega, nazywa i wyraża je. Sięga do wyobraźni, eksperymentuje, rozwija pomysłowość. Doświadcza własnych emocji i uczy się je wyrażać. Trudno przecenić prawdziwie twórcze malowanie!

malowanie_dzieci-(3b)

To też wyjątkowe zajęcie, które może mieć zbawienny wpływ zarówno na dzieci nadwrażliwe, ostrożne, jak i na nadpobudliwe. Może oswajać ze światem fizycznym, nowymi doznaniami, może też wyciszać. Na pewno wciąga i pochłania dzieci, gdy mądrze im w tym towarzyszymy.

malowanie_dzieci-(3a)

Jak dzieci malują?

Dzieci wcale nie muszą od razu tworzyć „obrazków” farbami. Nie muszą też od razu coś konkretnego malować. Dajcie im pobadać, jak zachowują się farby – jakie kolory pozostawiają, jakie plamy i linie,  jak się mieszają. Takie badanie jest bardzo zajmujące i możliwe w warunkach domowych. Mały naukowiec zaspokaja ciekawość, ale jednocześnie tworzy. Być może na początku będzie szczodrze nakładać farbę, tworzyć dziwne dla Was plamy, poplątane linie albo tylko kropki i kółka. Nigdy nie naciskajcie, by dziecko coś konkretnego namalowało! Niech samo rozwija swój zasób form i kształtów. Pod tym względem malowanie rozwija się podobnie jak rysowanie. Z czasem dziecko ma szansę stać się ekspertem w odcieniach i tworzeniu kolorów.

Nauka posługiwania się pędzelkiem to duże wyzwanie. Jest odcinek Binga, w którym mały króliczek nie mógł sobie poradzić w czasie wspólnego malowania na ścianie z przyjaciółmi. Jak zanurzyć pędzelek, jak wyjąć go z dobrą ilością farby, jak nie chlapać, nie tworzyć „ociekających” rysunków i jak włożyć z powrotem pędzelek?! Aby nie zniechęcić dziecko do malowania, trzeba mu dać czas na opanowanie narzędzi i techniki. W następnym poście będzie więcej rad na temat materiałów do malowania i nauki posługiwania się narzędziami.

malowanie_dzieci-(4e)

Mistrzowie odczytywania znaków

Dzieci bardzo długo badają, co wychodzi spod ich ręki i rozwijają podstawowe kształty. Przy tym potrafią być mistrzami w odczytywaniu znaków! „Piesek”, „gruszka”, „drzewko”, „ślimak” itd. mogą wyłonić się w ich głowie z paru linii i plam. Te skojarzenia i przywoływanie kształtów to wspaniałe ćwiczenie wyobraźni i pamięci. Nie mogę wyjść z podziwu, gdy dziecko odnajduje podobieństwo do czegoś konkretnego w bardzo abstrakcyjnych formach. Nie wymagajcie jednak od dziecka, by na siłę określiło, co namalowało.

Swobodna zabawa i rozwój

Dzieci często malują, bo bawią się formami, rozwijają je bardzo stopniowo. Nie zakłócajmy tego. Będą stawiały kreski, linie, malować kółka, proste figury itd. Będą pokrywać plamami kartkę, patrzeć, jak łączą się lub przenikają kolory, jak można zamalować całą powierzchnię. Cieszy je, gdy namalują pędzelkiem kropkę, kółko, kwadrat, może nawet gwiazdę? Mogą pojawić się wzorki, szlaczki, luźne figury. Z czasem proste formy rozwijają się, dochodzą do nich nowe elementy – kółko staje się słoneczkiem, plama chmurką, kwadrat domem, ekspresyjne linie burzą. Okazuje się, że na czystej kartce papieru można wyczarować mały świat – swój własny!

malowanie_dzieci-(5)c2

Dziecko rozwija własny język. W pewnym momencie kartka może stać się osobnym mikrokosmosem, gdzie postacie, zwierzątka, drzewa, kwiaty, domki, pojazdy itd. są ze sobą powiązane. Pojawi się też linia ziemi i nieba. Nie wtrącajmy się, że trawa ma być zielona, coś dalej, coś bliżej, bardziej takie lub owakie… W dzieciństwie nie jest czas na „prawidłowy” rysunek – to czas rozwijania własnego kodu, czas dla własnych pomysłów, prób i obserwacji. To o wiele bardziej rozwijające niż kopiowanie „prawidłowych” i „oryginalnych” wzorców. Mimo że sprawa wrażenie bardziej banalnego, jest o wiele bardziej kreatywne i odkrywcze!

malowanie_dzieci-(6b)

Bardzo zachęcam Was do dania swobody dziecku w eksperymentowaniu i tworzeniu!

follow
Podziel się…
Close Menu
%d bloggers like this: