kreatywnoscdziecka.pl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Drukowanie
Duży format
Edukacja
Edukacja artystyczna
Formy przestrzenne
Kolaż
KREATYWNY DOM
Lepienie
Malowanie
Malowanie w akcji
Natura
O kreatywności
Ozdoby
Rozwój dziecka
Rysowanie
Sensoplastyka
Sztuka dziecka
Taniec
WIEDZA
Wycinanie
ZABAWY
Zajęcia plastyczne

Podejście

 

Sporo mówi się o kreatywności dzieci. Jednak w tak bardzo różnych kontekstach, że chętnie przybliżę Ci moje podejście.

Podjęłam próbę poszukania i sprawdzenia takich zajęć artystycznych dla dzieci, które dają im dużą możliwość wyboru i swobodę w poszukiwaniach. Dzięki temu mogą rozwijać nie tylko konkretne umiejętności i wiedzę, ale też wyobraźnię oraz samodzielną, świadomą i kreatywną osobowość. Oznacza to, że dorosły zapewnia inspirujące otoczenie, też materiały, ale sposób realizacji, ekspresji leży po stronie dziecka. W dużym stopniu inspiruję się podejściem Reggio Emilia.

 

Śledząc moje kolejne posty z pomysłami, zauważysz, że unikam pomysłów i scenariuszy zajęć plastycznych (i nie tylko), gdzie kolejne kroki są przewidywalne, a efekt końcowy ma zadowolić przyzwyczajenia i poczucie estetyki dorosłego. Unikam też pomysłów, które na pierwszy rzut oka wyglądają na oryginalne, jednak ich głównym autorem lub pomysłodawcą może się poczuć dorosły, nie dziecko. Trzymam się też z daleka od kreatywności na siłę – gdy od dziecka oczekuje się oryginalności, wyrafinowanych (dorosłych) pomysłów albo realizacji, kosztem autentyczności, zgłębiania tematu lub umiejętności zgodnie z etapem rozwoju dziecka.

 

Szukam działań, w których istnieje zdrowa równowaga między przewodnictwem dorosłego a wolnością dziecka. Takich, które rzeczywiście „pochłaniają” dziecko – gdzie nie czuje presji oczekiwań, ale otwarte pole do badania, eksperymentowania i tworzenia – popełniania błędów, zaczynania na nowo, ale rezygnowania, gdy chce robić coś innego.

 

Wymaga to większego zaufania do dzieci, ich możliwości, większej cierpliwości, tolerancji (też pozornego i rzeczywistego chaosuJ) oraz często konfrontacji z własnymi przyzwyczajeniami wyniesionymi ze szkoły i życia. Za to efekty mogą być naprawdę zaskakujące – dawać radość i satysfakcję zarówno dzieciom, jak i dorosłym, gdy widzą, jak dzieci rozkwitają.

 

follow
Podziel się…
The Access Key setting is required!
The List ID setting is required!
Close Menu