Układanki z naturalnych elementów

Czuję jakieś przyciąganie do różnych przedmiotów znalezionych na plaży, w lesie, w parku… Zdarzało mi się przewozić w bagażu worek zdobycznych kamyków, muszelek, a nawet gałęzie. Często wolę takie „pamiątki” niż te kupowane w sklepikach. Ale też ze zwykłych spacerów przynoszę różne skarby. Teraz gdy w domu są nie tylko dorośli, o wiele częściej.

Niezwykłość natury i dzieci

Te zdobycze zachwycają mnie i intrygują – kształtem, fakturą, kolorami, właściwościami. Lubię w tych obiektach, że są w jakiś sposób podobne do siebie, a przy tym niestandardowe. Zastanawia mnie bardzo, co najmniejsze dzieci widzą i czują, gdy spotykają pierwszy w życiu kamień, liść, muszlę, kawałek kory, a nawet piasek, krople deszczu czy pajęczynę… Niebywałe, jak szybko pojmują takie rzeczy i ich cechy!  

układanki z naturalnych elementów 3

O wiele trudniej jest ułożyć sekwencję największy, większy, średni, mniejszy… z kamyków niż ze znanej wszystkim różowej wieży Montessori. Dziecko jednak doskonale radzi sobie z tymi relacjami i kształtami w dużo mniej oczywistym zbiorze, jaki daje natura! Być może nie doceniamy dzieci i edukujemy je o rzeczach i sprawach, które same dostrzegają?

Domowe zasoby skarbów

Elementy z natury są doskonałym materiałem do układanek, obrazków i konstrukcji. Kiedyś, zanim zaczęto wytwarzać na masową skalę zabawki, dzieci częściej sięgały do rzeczy znalezionych wokół siebie. Kiedy tylko jest czas i okazja, i gdy przypomnę sobie o moich skarbach, wyjmuję je na światło dzienne. Na przykład worek kamieni z andaluzyjskiej plaży, muszle i zasuszone rośliny. W deszczowy letni dzień, gdy nie bardzo było co robić w domu, Siena od razu się nimi zainteresowała i zaczęła układać. A ja się cieszyłam, że zajęła się czymś tak naturalnym i twórczym i nie prosi o „bajeczki” :).

układanki z naturalnych elementów 4

Wyprawa po skarby i układanki

Gdy przejaśniło się na dworze, zrobiłyśmy ekspresowy spacer do ogródka po uzupełniające zdobycze. Przy okazji poleżałyśmy chwilę w wysokich trawach, bawiąc się w dwa ukryte tygryski. Była też krótka „drzemka”. Tego dnia na środku salony stała wielka skrzynia, która ma wylądować na tarasie naszego mieszkania. Położyłam na niej wszystkie rekwizyty. Od razu przypomniały mi się czasy dzieciństwa, gdy przed blokiem spędzało się długie godziny i wymyślało zabawy z tego, co było pod ręką. Układało się kwiaty, liście, gałęzie, szkiełka… Co się znalazło.

układanki z naturalnych elementów 6

układanki z naturalnych elementów 5

Przy okazji postanowiłam jakoś „ubrać” w zdjęcia post o kreatywnych ludziach. Musiałam bardzo uwijać się z moimi „układankami”, bo Siena je dopełniała i chciała się bawić w tworzenie własnych kompozycji. Prosiła mnie tylko o zrobienie koła z kamyków. Resztę elementów układała sama. Misternie poukładała gałązki lawendy i szałwii na kamieniach, zrobiła kwiatową mozaikę w kole ze szlaczkami, kwiatowy kopiec, kwadrat z kwiatem albo kamienną wieżę.

Mandale

Starsze dzieci układają też bardziej skomplikowane kompozycje, np. wykorzystując kształt mandali (koła z symetryczną kompozycją). Jeśli robicie to z elementów z natury, bliskie to będzie oryginalnej idei dalekowschodniej mandali, bo na końcu dzieło i tak ulegnie zniszczeniu. Liczy się układanie, przeżywanie, projektowanie, obserwowanie powstawania wzoru i końcowe spojrzenie dające przyjemność i satysfakcję. Potem trzeba umieć się rozstać z własnym dziełem :).

układanki z naturalnych elementów 8

układanki z naturalnych elementów 9

układanki z naturalnych elementów 10

układanki z naturalnych elementów 11

Sensoplastyka z natury

Małe dzieci wciąga poznawanie nowych kształtów, faktur, ciężarów, kolorów, zapachów… Nie musicie chodzić na zorganizowane zabawy z sensoplastyki. Od zawsze takie rzeczy dzieci miały na wyciągnięcie ręki i bawiły się sensoplastycznymi materiałami! Wróćcie więc do tych dobrych zwyczajów. Prostota, brak wydatków, relaks w naturze i swoboda to dodatkowe atuty. A jest ich na pewno więcej!

układanki z naturalnych elementów 2

układanki z naturalnych elementów 12

układanki z naturalnych elementów 14

Układanki – co można wykorzystać?

Do takich zabaw można wykorzystać skarby natury (kwiaty, nasiona, liście, trawy, kamienie, szyszki, patyki, muszle, korę drzew, twarde owoce) albo skarby  kuchni (fasolki, orzechy, makarony, nasiona, migdały itd.). Można je układać na piachu, na trawie, na mchu, na parkowej ławce, na skrzyni albo piknikowym kocyku.

No jednak trochę szkoda, że tych pięknych prac nie można zachować :). Ale od czego są zdjęcia? I nowe układanki innego dnia. Wystarczy się rozejrzeć naokoło. Każda pora roku to inne „składowe”.  Inne kolory, inne klimaty

układanki z naturalnych elementów 14

Bawcie się z dziećmi i z naturą :). Podzielcie się też pomysłami!

Obserwuj
Podobał Ci się ten wpis? Proszę, udostępnij go dalej. Dziękuję!